Računalno generirane slike i uključene društvene iluzije

Autor: Hrvoje Hribar


Detalji: CULPOL ANALITIČKI OSVRT 4, IRMO, Zagreb, srpanj, 2018.


Jezik: hrvatski (sažetak na engleskom)


Privitak: AO4_Hrvoje Hribar_Računalno generirane slike i uključene društvene iluzije_

SAŽETAK

Jedinstveno digitalno tržište, digitalna revolucija, digitalni pomak, neki su od izraza kojima razni govornici nastoje – napola od nade, a napola od straha – udomaćiti svoju nelagodu »novog«. Ne govorimo o kronološkoj novosti, jer kao što ćemo pokazati, promjene su počele još prije trideset godina. Posrijedi je svojstvo digitalnog procesa da se neprekidno transformira dostavljajući radikalno nove okolnosti kao na tekućoj traci. Digitalno nastupa djetinjasto, s početka uvijek u obliku igračke, a onda se stvari naglo uozbilje. Prilično je izvjesno da dobri stari nesigurni pojmovi kao što su kapitalizam ili demokracija u jednom trenutku više neće biti oni na koje smo se navikli. Prispodobe koje se naslanjaju na ranije industrijske i društvene revolucije bit će ovdje od pomoći. Naravno, uz razumijevanje da se povijest ponavlja u zagonetnom obliku dosad nepoznatog. Društva u cjelini, kao i filmska audiovizualna industrija, opstaju temeljem sposobnosti da od stvarnosti i iluzije stvaraju svoje komunikacijske hibride. Drugačije, bilo bi teško preživjeti. Kapitalizam nam preporučuje umijeće predviđanja kao bitnu potrebu opstanka, a s druge strane, teško se suočavamo s istinom. Izbjegavanje realnosti gotovo da se sustavno razvilo kao društvena vještina usporedna predviđanju. U protivnom, raspali bi nam se sustavi u kojima djelujemo te ih se radije grčevito pridržavamo: Fin che dura!